وقایع نگاری نارنیا

وقایع نگاری نارنیا

هرگاه در نارنیا شاه یا ملکه شوید‌،تا ابد شاه یا ملکه خواهید ماند.
وقایع نگاری نارنیا

وقایع نگاری نارنیا

هرگاه در نارنیا شاه یا ملکه شوید‌،تا ابد شاه یا ملکه خواهید ماند.

رمان صندلی نقره ای

کارشناس : محمدرضا گودرزی


رمان صندلی نقره‌ای چهارمین رمان از مجموعه هفت جلدی نارنیاست. البته عنوان مجموعه برای سلسله رمان‌های نارنیا نباید این توهم را ایجاد کند که این رمان‌ها به یکدیگر پیوسته‌اند. در واقع هر کدام از این‌ رمان‌ها، ماجراهای خودشان را دارند که به کلی از دیگری مستقل‌اند. اما این رمان‌ها اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند. در رمان‌های قبلی شاهد چهار شخصیت بودیم که پیتر، سوزان، لوسی و ادموند نام داشتند در حالی که در رمان‌ چهارم یعنی "صندلی نقره‌ای" هیچ کدام حضور ندارند. 

اما اوستاس اسکرآپ که در جلد قبلی یعنی "کشتی سپیده پیما" حضور داشت و پسر عمه آن چهار شخصیت بود، شخصیت اصلی این رمان هم هست. تنها وجه مشترک این رمان با رمان‌های قبلی یکی سرزمین نارنیاست و دیگر شیری با نام اصلان که نماد اسطوره‌ای خیر است.

سی. اس. لوئیس در رمان‌های نارنیا این دغدغه را به همراه داشته که جهان تخیلی و اسطوره‌ای را در کنار جهان امروزی و مدرن قرار دهد و انقطاعی میان آنها در نظر نگیرد. وجه امروزی رمان مسائل و مشکلات جوانان و نوجوانان است که در ابتدای داستان در رقابت و کشمکش میان گروه‌های یک مدرسه قابل رویت است. اوستاس در این میان شخصیت خوبی است. او پس از بازگشت از نارنیا گویی قدرت جسمانی بیشتری به دست آورده تا دانش‌آموزان شرور را تنبیه کند. گویی ورود به سرزمین نارنیا خصایل نیک شخصیت‌ها را تقویت می‌کند.

اما وجه دیگر این رمان که وجه کهن آن است به سرزمین نارنیا برمی‌گردد و حالتی اسطوره‌ای و افسانه‌ای پیدا می‌کند. در این میان نیز عناصر یاری رسان به این جهان اسطوره‌ای از دنیای واقعی سر برمی‌آورند. این ارتباط در تمام رمان‌های مجموعه نارنیا به خوبی قابل مشاهده است.


رمان های سی. اس. لوییس را می توانید در کتابخانه گویای ایران صدا جستجو کنید.

http://www.iranseda.ir   


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد